Värikäs aamun aloitus.

Yhteistyössä Puhtaasti Kotimainen / Kauppapuutarhaliitto ry / TradeTracker



Sataa sataa ropisee taas kerran, kun kirjoittelen täällä postausta teille. Pidän Suomen säästä kaikkine vaihteluineen ja tänään on ihana ottaa rennommin koska sadekeli. Eilen sen sijaan oli upea, lämmin, aurinkoinen sää ja aloitimme yhteisen lomapäivän vähintään yhtä värikkäästi, mitä ihka oikea aurinko ja Suomen luonto yhteensä. Loihdin meille nimittäin perus kaurapuuroaamiaisen sijaan helpon, mutta mukavaa vaihtelua tuovan aamupalakattauksen keltaisine, punaisine ja vihreine sävyineen. Kaurapuurosta tykätään kovasti, mutta toisinaan, kun on aikaa, on ihana tehdä jotain ihan muuta!

Viime aikoina olen lukenut uutisista mm. mansikkapaniikista, että saako niitä nyt varmasti kaikki vai loppuvatko ne kesken?! Täällä on edelleen mansikat hankkimatta, mutta ne, mitkä eivät varmasti lopu kaupasta kesken, ovat terveelliset, kotimaiset vihannekset, joita elimistö kaipaa ja joilla päivä lähtee käyntiin täysillä ja energisesti.
Vihannespuolesta on helppoa pitää huolta sillä kaupan laarit pursuavat paprikoita, kurkkuja, tomaatteja, salaatteja, yrttejä - you name it. On ihana ostaa hyvälaatuisia, rouskuvan tuoreita kotimaisia vihanneksia, joiden tietää olevan täyttä tavaraa turvallisesti kasvatettuna. Kotimaisen tuotteen tunnistaa kaikkein helpoimmin sirkkalehtimerkistä, joka takaa korkean laadun ja jonka vain ykkösluokan tuotteet saavat kylkeensä.
Sirkkalehtimerkityt vihannekset ovat lähiruokaa, rakkaudella sekä ympäristöystävällisellä otteella suomalaisessa kasvihuoneessa kasvatettuja vitamiinipommeja. Tutkimuksen mukaan Suomessa tuotetaan maailman puhtaimmat kasvihuonevihannekset - se, jos mikä, on hienoa!


Latasin siis kärryn täyteen värejä ja hipsin kotiin minttupuskat kainalossa keikkuen.
Olenko muuten ainoa, jonka mielestä yrttipuskat ovat ihan superkauniita ja joka ei meinaa pystyä ohittamaan niitä kaupassa? Ne ovat myös hyvä tuliaisvinkki vaikka kesämökille. Itse olisin ainakin innoissani jostain upeasta basilika- tai rosmariinituliaisesta varsinkin ruukun kera :) Sitäpaitsi ne kestävät yleensä paljon kauemmin, kuin kukat ja tuovat iloa joka kerta keittiöön mennessä!

Omalla ikkunalaudalla viihtyvän basilikapuskani ostin jo keväällä ja yhä edelleen se vain jatkaa kasvamistaan. Olen tehnyt siitä jo lukemattomat kerrat mozzarella-salaattia, napsinut leivän päälle, ruuanlaittoon ja maistattanut Erinille uusia makuja. Tällä hetkellä korkeutta on kuutisenkymmentäsenttiä ja saan siitä satoa varmasti koko kesäksi, vaikka se jo hieman harvemmalta näyttääkin, mitä ostettaessa. Ehkäpä laitan sen kaveriksi toisen yrtin kasvamaan, niin saadaan entistä parempi näkösuoja keittiön ikkunan eteen. Sen verran komeat juurakot olivat ostamissani yrteissä, että luulisi huonompikin puutarhuri pitävän ne elossa vähintään kesän loppuun ;) Yrtit kannattaa siis ehdottomasti laittaa isompaan ruukkuun mullan sekaan kasvamaan, jolloin niistä saa nauttia pitkään. Aurinkoinen paikka ei pahaa tee ja vettä täytyy muistaa juottaa joka päivä. Muista myös napsia yrttejä säännöllisesti niin saat sen tuuheutumaan ja kasvattamaan paljon uusia lehtiä käyttöösi. Lannoitettakin voi toisinaan laittaa :)



No mitäpä ruokalistaltamme tällä kertaa löytyi? Lähdin liikkeelle suolaisella tomaatti-feta-piirakalla, jonka pohjalle taioin maukkaan pestokerroksen.

Monikäyttöinen ja superherkullinen pesto on maailman helpoin tehdä suitsait sukkelaan ihan itse kotosalla. Toki niille purkkipestoille on aikansa ja paikkansa, mutta ainakaan aika tai sen puute ei ole pätevä syy, miksei pestoa voisi tehdä ihan itse. Sitäpaitsi sillä tavalla siitä saa juuri sellaista, kuin haluaa. Raaka-aineiden suhteita vaihtamalla saapi pestosta just niin valkosipulista tai ohutta/paksua, kuin toivoo. Ehkäpä pastan kaveriksi laitettaessa siitä voi tehdä hiukan juoksevampaa, kuin tällä kertaa tein piirakan pohjalle. Laitoin myös aika tujauksen valkosipulia sillä rakastan sitä, mutta aina ei ole oikea hetki tuoksua valkkarille, jos on menossa vaikka pariksi tunniksi leffaan jonkun viereen hönkimään. Tässäpä kuitenkin peruspeston ohje, jota muokkailemalla saa mitä tilaa. Raaka-aineiden lisäksi tarvitset vain tehosekoittimen tai sauvasekoittimen. Kannatan itse jälkimmäistä sen helpon pesun vuoksi.

Homemade pesto

Ainakin kaksi kourallista tuoreita, kotimaisia basilikan lehtiä
Pari ruokalusikallista pinjansiemeniä
1 valkosipulinkynsi
Pari ruokalusikallista parmesaanijuustoraastetta/-murua
Oliiviöljyä (ensin vähän, lisää voi aina laittaa)
Ripaus suolaa
Ripaus mustapippuria jauheena

Surauta sauvasekoittimella tasaiseksi massaksi. Anna maustua jonkin aikaa esim. jääkaapissa. (Kannattaa laittaa päälle kelmua, jos ei tahdo koko jääkaapin tuoksuvan tälle.)




Koska en halunnut kokkaamisen vievän ihan koko päivää, oikaisin hieman piirakkapohjassa ja ostin sen valmiina. Olen käyttänyt peruna-ruispohjaa juhlissakin, se on kivaa vaihtelua makunystyröille niihin perusvaaleisiin pohjiin verrattuna.

Oikaistu tomaatti-feta-piirakka 

Valmis peruna-ruispohja
Kerros omatekoista pestoa
2-3 Tomaattia siivuina
Fetajuustoa muruna maun mukaan
Kermaa (käytin sipulilla maustettua kaurakermaa)
Lusikallinen tai pari ranskankermaa (ei pakollinen)
Pari kananmunaa
Suolaa & Mustapippuria
Juustoraastetta päälle

Sulata ja painele pohja vuokaan. Sivele päälle pestoa haluamasi määrä. Lado tomaattisiivut vierekkäin. Ripottele fetajuusto ympäriinsä (mielellään piirakan päälle). Vatkaa kerma, kananmunat ja ranskankerma keskenään & mausta suolalla & pippurilla --> kaada piirakan päälle. Kuorruta komeus vielä juustoraastella ja paista piirakkaa parissasadassa noin 20minuuttia tai kunnes vaikuttaa kypsältä. 


Toinen suosikkiyrttini basilikan ohella on ruohosipuli. Se on siitä kiva kaveri, että ruohosipuli tykkää kasvaa ja rehottaa varsinkin maahan istutettuna niin, että siitä saa nauttia vuodesta toiseen. Jos ei ole maata, mihin istuttaa, niin se menestyy myös ikkunalaudalla ja ilostuttaa monikäyttöisyydellään. Ruohosipulilla saa helposti koristeltua rumemmankin annoksen. Se myös sopii pieninä annoksina vähän sinne sun tänne, munakkaiden päälle, kastikkeisiin, patoihin, salaattiin..



Koska uuni oli jo lämmin, olisi ollut turhaa päästellä lämmöt pois, joten väänsin nopeasti uunimunakkaat siinä odotellessani piirakan vetäytymistä.
Uunimunakkaat ovat pelastus silloin, kun ei jaksaisi tehdä mitään ihmeellistä, mutta toivoo kuitenkin saavansa vatsansa täyteen. Kupin pohjalle voi heitellä käytännössä mitä vaan jääkaappiin on sattunut jäämään tai kulkeutumaan. On tehty kanamunakasta, peruna-vihannesmunakasta ja tällä kertaa sitten kinkkumunakasta. Aivan loistava aamupala kuin myös iltapala pieneen hiukoon.

Mitä-mieleen-tulee-munakaskupit

Paprikan paloja
Kirsikkatomaatteja
Kinkkuhippuja
Ruohosipulisilppua
Kananmunia
Kermaa / vettä
Suolaa & Pippuria
Juustoraastetta päälle

Lado ainekset pieniin, uunin kestäviin kippoihin. Vatkaa kananmunat & kerma/ripaus vettä sekä mausteet erillisessä kulhossa ja kaada ne vihannesten päälle, niin että vihannekset suurinpiirtein peittyvät. Ripottele halutessasi juustoraastetta päälle. Paista 200 asteessa parikymmentäminuuttia-puoli tuntia uunista ja tehoista riippuen. Kannattaa varmistaa, että alla on pelti tms, ettei käy niinkuin minulle ja kuorrutin samalla myös uuninpohjan.


Mikäli uunimunakkaat tuntuvat kaikesta huolimatta liian työläiltä, voit myös leikata kokonaisesta paprikasta noin 1,5 sentin paksuisia renkaita, laittaa ne paistinpannulle ja rikkoa kananmuna paprikan keskelle. Voit vielä maustaa vähän suolalla & pippurilla. Muista paistaa hitaasti äläkä koske ennen kuin koko komeus on kypsä! Näistä tulee hauskoja ja helposti herkullisia lisäkkeitä ruokapöytään!




Jotta ei pääse suu kuivumaan liiaksi, niin siirrytäänpä seuraavaksi juomapuoleen. Tällä kertaa jätetään ne sokerisiiderit ja muut syntiset sinne kaupan hyllylle ja keskitytään raikkaisiin tehojuomiin sekä taivaallisiin tuoksuihin. Ei tarvinut, kuin yksi lime halkaista ja jo virkistyi pää kummasti!

Näissä viherjuomissahan käy monesti niin, että jos ei ole koskaan tehnyt niin ei helposti tee jatkossakaan. Tai toinen tarina, jos on joskus maistanut pahaa viherjuomaa, niin ei paljon kiinnostele sen jälkeen viherjuomat. 
Makunystyrät kehittyvät ja tottuvat tietysti ajan saatossa, jolloin tosi pahakin saattaa hetken päästä maistua ihan siedettävältä. Sen ensimmäisen kynnyksen yli vain täytyy päästä jolloin kaikki on jo paljon helpompaa. Onhan se selvää, ettei salaatti ole aivan yhtä makeaa, kuin jätskipirtelö, mutta lupaan, että olo on aika paljon mukavampi eikä omatunto kolkuttele. 

Pointti on siinä, että aluksi salaatin määrän voi pitää vähäisempänä ja lisätä ehdottomasti joukkoon jotain tasoittavaa, kuten omenaa, sitruunaa tai viinirypäleitä (ehdit jo luulla, että tarjoan tässä kohtaa giniä, mutta eih). Niihin hardcore-versioihin voi tästä sitten siirtyä asteittain lisäämällä vihreää ja jättämällä hedelmää vähemmälle. Mitä tummemman vihreä salaatti, sen ravintorikkaampaa, mutta voit hyvin aloittaa ensin vaaleammilla.

Vihreä-mutta-silti-hyvänmakuinen-smoothie

Kookosvettä

Valitsemaasi salaattia, valitsemasi määrä
Kokonaisen limen mehu tai puolikkaan sitruunan mehu
Omenaa
Viinirypäleitä
Kurkkua
Tuoretta minttua
Jäitä

Sekoita kaikki blenderissä ihan tasaiseksi ja nauti heti kivasta lasista mieluiten pillillä.


Vihersmoothien lisäksi väänsin samoilla tulilla myös makeamman version vähän niinkuin jälkkäriksi. Tosin tästä tein niin paksua, että oikeilla nimillä puhuttaessa kutsun sitä smoothiebowliksi eli smoothieksi, joka syödään kulhosta lusikalla. Juotavat smoothiet ja bowlit ovat helppoja ja nopeita tehdä ja niihin voi yhtä lailla munakkaan tapaan heitellä vähän mitä sattuu sillä hetkellä mieli tekemään. Jos esimerkiksi hedelmäkulhosta löytyy jo parhaat päivänsä nähnyt banaani, voi sen surutta heittää sekaan eikä kukaan tiedä sen olleen vähän jo mustumaanpäin. 

Smoothiebowliin halusin tällä kertaa marjoja ja tein siitä version, mitä olen tehnyt ehdottomasti eniten. Punaviinimarjat ovat aivan ihania, terveellisiä, mutta hieman kirpsakoita, joten en niitä tykkää niin kamalasti pelkältään napostella. Smoothiessa ne menee tosi hyvin ja kirpeä maku tasoittuu mukavasti muiden raaka-aineiden ohella. Kohta on taas pensasmarjakausi kuumimmillaan :)

Lila smoothiebowl 

Vaniljanmakuista soijajuomaa
Lehtikaalin lehtiä revittynä
Punaviinimarjoja
Mustaviinimarjoja
Pari lusikallista maitorahkaa, jos haluaa
Tocoa, jos haluaa (tuo kermaisuutta)
Hampunsiemeniä
Tattarihiutaleita
Chia siemeniä

Surrauta kaikki blenderissä sekaisin ja kaada kulhoon. Viimeistään hetken päästä chia siemenet pitävät huolen, että seos paksuuntuu. Koristele haluamillasi päällysteillä, kuten marjoilla, cacao nibseillä, siemenillä... Lusikoi parempiin suihin!

Työnsin tähänkin reseptiin hieman vihreää sillä rrrrakastan lehtikaalta smoothieissa, koska ei sitä huomaa sieltä ollenkaan! Samalla saa mukavat vitamiinit sitäkin kautta, vaikka luulee nautiskelevansa makeaa marjasmoothieta ;) Lehtikaali on muutens supernäppärä siinä mielessä, että kun sen lehdet repii valmiiksi pakasterasiaan ja ottaa sieltä pakkasesta tarvitsemansa annoksen, niin sen pystyy murskaamaan kädessä ihan pieneksi silpuksi jäisenä. Ei jää vahingossakaan mitään isoja lehtikökköjä juomaan!



Ihan jo kauttauksen kaunistamiseksi ja silmän iloksi kannattaa vesikannu työntää täyteen kaikkea ihanaa ja herkullista. Vesi on hyvää sinällään, mutta tykkään siitä eniten mm. mintulla ja vatuilla maustettuna. Mukaan sopii myös kurkut ja luomusitruunat, kuin niin moni muukin! Mielikuvitus on rajana :)


Näillä eväillä lähti päivä aika mukavasti käyntiin eikä tarvinut ihan heti olla jääkaapin kahvassa roikkumassa! Herkullista viikonloppua toivotellen,



4 kommenttia:

  1. Laitan ehdottomasti tilaukseen tällaisen aamupalan kun seuraavan kerran tulen yökylään! :D Reseptit otan itsellekin hyvään talteen. Ihanat värit ja kuvat! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, selvä homma :D Kahdestaan saadaan tää tehtyä varmaan ripeästi ;)

      Poista
  2. Oi, miten monta herkkua ja niin värikästä! Kyllä maistuis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vihannespuolelta löytyy parhaat värit :))

      Poista