Toivepostaus : Meidän Pullan menopeli - Stokke Trailz yhdistelmävaunut.

Tätä on toivottu viime aikoina moneen kertaan - nimittäin vaunupostausta!
Rehellisyyden nimissä olisin kyllä postannut menopelistä ilman toiveitakin. Sen verran innoissaan ollaan kumpikin miehen kanssa näistä uusista Stokken rattaista. Kuten kuvasta näkyy, niin käytiin lykkimässä niitä ilman matkustajaa sillä päähenkilö viihtyy vielä toistaiseksi masun suojissa. Oikein kivaa tuntumaa kuitenkin saatiin ja nyt vain odotellaan tositoimiin pääsyä.

Vaunuvalinta oli yksi vaikeimmista, mitä tässä odotusaikana piti varusteiden suhteen tehdä. Olin tietysti lukenut yhden jos toisen arvostelun/blogipostauksen erinäisistä rattaista ja muodostanut päähäni kuvan, että haluamme joko Stokket tai Bugaboot. Näiden merkkien käyttäjiä löytyi googlella ja kaveripiiristä niin monta osumaa, että uskalsimme itsekin sijoittaa huomattavan summan tähän hankintaan.

Vaunut taitavat olla meidän kallein ostos vauvalle, kuten monella, joten niiden valinnassa kannattaa tuhlata aikaa ja pohtia päänsä puhki, mitkä mahtaisivat olla ne omaan käyttöön ja asuinympäristöön sopivimmat yksilöt.

Itse olin niin ahdistunut vaunuvalinnasta, että olin ajatellut jättää koko sotkun miettimisen vasta kesäaikaan, kun muut helpommat ostokset olisi jo suoritettu. No, sitten tulivat Lapsimessut, -30% tarjous Stokken vaunuista ja totesimme, että ostopäätös on tehtävä nyt eikä kesäkuussa.

Messuilla saimme asiantuntevaa opastusta ja esitimme lukemattomia kysymyksiä vaunuista, venkslasimme niitä kokoon ja kasaan, ajelimme ympäriinsä ja yritimme kuvitella niitä kaupunkiin ja maastoon. Täysin mahdotonta, vaikka omaisi miten hyvän mielikuvituksen ;)

Stokket olivat hienoisessa etulyöntiasemassa Bugaboohon verrattuna muutaman asian suhteen. Tietysti se, että eteemme osui noinkin tuntuva alennus (monta sataa euroa), vaikutti luonnollisesti päätökseen omalta osaltaan, mutta myös se, että olin nähnyt ystäväni työntelemässä Stokkeja lukemattomat kerrat ja kun jonkinlaista eroa oli kahden merkin välille tehtävä, niin aloin kallistua entistä enemmän Stokken puoleen.

Messuilla emme osanneet päätöstä tehdä, joten se jäi seuraavalle päivälle. Menimme vaunuliikkeeseen ja aloitimme pää tyhjänä miettimisen uudelleen. Tässä vaiheessa annoin vielä mahdollisuuden Bugaboolle ja kävin kokeilemassa niitä liikkeen käytävillä. Noin puolessa minuutissa totesin, että Bugaboot eivät ole meidän rattaat. Vaunukoppa sijaitsi niin alhaalla, että täältä yläilmoista saisin taittaa itseni kaksinkerroin, jotta pääsisin nostamaan vauvaa vaunuista. En myöskään pitänyt vaunujen heppoisesta tuntumasta. Työntöaisa piti vetää niin ylös, että se alkoi jo heilua puolelta toiselle vaunuja työntäessä. Miten nättejä kuoseja kuin Bugaboolla onkin, olin huojentunut saadessani edes yhdet vaunut tiputettua listalta pois.

Sitten piti enää päättää mitkä Stokket..

Stokkelta löytyy tällä hetkellä Xploryt, Crusit sekä uusin malli Trailz.
Täydellisiä vaunuja ei ole olemassakaan (tähän faktaan jouduin nöyrtymään) ja kaikissa malleissa on ne omat hyvät puolensa.

Olin saanut vinkin, että tärkein asia vaunuvalintaa tehdessä on miettiä omaa asuinympäristöä : onko se kaupungissa vai maalla.
Hirveästi ei asiaa auttanut se, että asuimme sillä hetkellä Espoossa, mutta olimme jo pitkään haaveilleet Helsingin keskustaan muuttamisesta. Ihan himpun verran erilaiset ympäristöt sekoittivat päätä enkä osannut sanoa juuta enkä jaata.

Lisäksi oli hyvä pohtia miten paljon kulkisin vaunujen kanssa julkisissa, nostelisinko niitä autoon ja takaisin, pitäisikö niiden mahtua pieneen hissiin, entä miten ne mahtaisivat kulkea metrisessä hangessa? (Viime talvet ovat olleet vähälumisia, mutta omalla tuurillani tuleva talvi olisi kuitenkin jotain ihan muuta ;)). Millaista tavaratilaa tarvisimme? Voisiko samoja vaunuja käyttää myös matkarattaina? Miten työntöaisa sopii käteen? Kulkevatko vaunut keveästi? Tykätäänkö ulkonäöstä? Mikä väri olisi käytännössä paras? Tarvittiin sata kysymystä, erittäin kärsivällisiä myyjiä ja pari tuntia aikaa. Liike oli menossa kiinni viiden minuutin päästä ja me edelleen tuskailimme :D

Vaunut tulevat varmasti kovaan käyttöön, joten ulkonäköseikkoja tärkeämpää on mitä todennäköisemmin niiden käytännöllisyys. Pidän Xploryjen keveästä ilmeestä (vaikka ne näyttävätkin hieman työnnettävältä toimistotuolilta), mutta olin kuullut, että niistä tulee ihan sukset loskasäällä lumen pakkautuessa pyörien väliin. Paljon autoilevalle tai cityssä kävelevälle Xploryt ovat tosi hyvä valinta. En kuitenkaan osannut sanoa kauanko Espoo meitä vielä asuttaa ja mietin erästäkin talvea, kun tajusimme, ettei aura-auto käy kahden kilometrin säteellä kodistamme ja työnsimme naapurien kanssa vuorotellen autot liikkeelle sillä muuten ei pihasta päässyt pois.. En haluaisi joutua kotini vangiksi pienen vauvan kanssa siksi, että Suomessa nyt sattuu olemaan toisinaan kovin lumista.

Toinen miinus Xploryissa oli mielestäni aika pieni tavaratila. En usko, että tulen hoitamaan perheemme ruokaostoksia pelkillä vaunuilla, mutta jossain vaiheessa voi olla mukavaa, että tavaratilaa on runsaasti - syystä tai toisesta. Xploryjen työntöaisa ei myöskään tuntunut omaan käteeni parhaalta, joten luovuin mallista viimeistään tässä vaiheessa.

Crusit vaikuttivat oikein hyvältä vaihtoehdolta ja olin lukenut muutaman onnellisen crusilaisen kokemuksia vaunuista. Crusit ja Trailzit ovat omaan silmääni aika samannäköiset, joten ulkonäköseikkoja ei tarvinut niinkään miettiä. Olin kuullut, että ne kulkevat suht kivasti myös lumessa ja muiltakin ominaisuuksilta Crusit tuntuivat tosi mukiinmeneviltä. Tavaratila on suuri ja koko suht samaa luokkaa Trailzien kanssa. Ainoa miinus niissä taisi olla taittumaton työntöaisa, mikä puolestaan löytyi Trailzista.

Luulen, että olisin ollut tosi tyytyväinen valintaani, mikäli olisimme valinneet Crusit, mutta kun mies alkoi kääntyä Trailzien puoleen, niin itselleni kävi samoin.

Kaiken sen tuntien pähkäilyn, unettomien öiden, kysymystulvan ja testailun jälkeen päädyimme vaunuvalinnassa Stokken Trailziin.

Kyseiseen malliin olen törmännyt muistaakseni vain kerran tai kahdesti, joten ihan hirveästi en ole niitä kaupunkikuvassa tai lenkkipoluilla nähnyt. Stokke on vielä aika vieras monille, mutta kesäisessä Helsingissä niitä vilahtelee toisinaan vastaan - varsinkin Xploryja.

Trailz on nimensä mukaisesti kehitetty kulkemaan missä tahansa - niin kaupungin sileillä kaduilla, kuin maastossa monttuisella tiellä.
En tiedä miten paljon tulemme Espoossa Pullan kanssa lenkkeilemään, mutta toisinaan on ihan mukavaa poiketa pururadalle tietäen, että pyörät kyllä rullaavat myös siellä.

Pyörien koko on varmasti se, mihin ihmiset ensimmäisenä kiinnittävät huomiota - ovathan ne kookkaat. Siinä missä saimme tukevat, ilmatäytteiset ja hyvin kulkevat pyörät, emme saaneet niitä kaikkein ketterämpiä vaunuja kaupunkiympäristöön. Jos nämä kaksi ominaisuutta voisi jotenkin yhdistää, niin olisimme jo melko lähellä täydellisiä vaunuja.

Trailzeissa on kuitenkin niin monia hyviä puolia, että luulen näiden olevan niin täydelliset meille, kuin nyt täydellisiä voi markkinoilta löytyä.
Ensimmäinen oleellinen puoli on vaunukopan korkeus, mikä on ihan mahtava juttu! Eniten pelkäsin sitä, että olemme mieheni kanssa liian pitkiä vaunujen työntelyyn ja hartiat ovat kivusta jäykkinä jo viikon päästä kyyryssä kulkemisesta. Trailzissa työntöaisaa voi laskea ja nostaa sekä lisäksi taittaa useampaan eri asentoon sen mukaan minkä pituinen henkilö vaunuja työntelee. Julkisiin mennessä aisan voi taittaa ihan alas ja laskea vielä koko tangon vaunukopan alle pois tieltä. Taivutusominaisuuden myötä vaunuista pääsee entistä kauemmaksi, jolloin pitkäsäärinenkään ei potki vaunuja kävellessään. Nämä vaunut on ehdottomasti tehty pitkille ihmisille :)

Työntöaisa on lisäksi valmistettu mukavantuntuisesta materiaalista, joten se on pehmeä ja talvellakin lämmin. Miinuksena se voi kyllä kulua rumannäköiseksi, jos siihen osuu jotain terävää.


Kokonaisuutena vaunut vaikuttavat vakailta ja tukevilta. Vaunukoppa on mukavasti pehmustettu, siellä on tilaa pitkällekin vauvalle, tuuletusaukko löytyy vaunun takaosasta ja kopan lippa taittuu sulavasti pois tieltä.
Nappeja ja nipukoita on riittävästi, muttei kuitenkaan liikaa. Koppa on tosi helppo irrottaa rungosta ja vihreä väri sivuilla kertoo, että koppa on oikein asennettu.



Tavaratilaa on niin reilusti, että en ole toistaiseksi ostanut minkäänlaista hoitolaukkua tangon päälle keikkumaan. Kopan ollessa noinkin korkealla, on tavaratilaan pääsy esteetöntä ja helppoa. Kokemus näyttää millaisella tavaramäärällä lopulta reissaamme, mutta toistaiseksi ajattelin heittää alaosastoon jonkun vanhan käsilaukkuni.

Tavaratila on vedenpitävä (siinä määrin, kun se nyt voi sitä olla) ja reuna on sen verran pyörien edessä, että luulisi suurimman osan roiskeista jäävän tavaratilan ulkopuolelle.




Kääntyvät etupyörät olivat meille ehdoton ominaisuus. En ymmärrä ollenkaan, miten jotkut jaksavat työntää kääntymättömiä rattaita? Näillä meikäläisen narukäsillä on sitä parempi, mitä kevyemmin vaunut liikkuvat ja kääntyvät. Ahtaissa tiloissa luulisi tämän ominaisuuden olevan suuri plussa. Jo meidän eteinen on niin pieni, että ajaisin päin seiniä joka kerta suoraan posottavien renkaiden kanssa :)
Ihan täydellisesti nuo isot etupyörät eivät kyllä ensimmäisellä kokeilukerralla kääntyneet, mutta se saattaa johtua liian tyhjistä renkaista. Kokeilen pumpata niitä ensin ja katson muuttuvatko ne entistä kevyemmiksi.

Renkaat saa tietysti lukittua myös niin, että ne eivät käänny, mikä ilmeisesti helpottaa esimerkiksi lumessa tai hiekalla työntämistä. 



Kasaankin nämä menevät kauhean näppärästi työntämällä vain aisan lyhyeksi ja taittamalla rungon kahdesta napista painamalla kasaan. Koppa täytyy tietysti ensin nostaa pois paikaltaan.
Meillä ei ole mikään iso auto, joten siinä mielessä täyteen se kyllä tulee varsinkin ensimmäisen puolen vuoden aikana, jolloin tuo koppa on käytössä. Peräkonttiin mahtuu vain runko ja pari kassia, joten Vilma joutuu luultavasti luovuttamaan takapenkin paikkansa ja istumaan lattialla. Saas nähdä kauanko ovat Pullan kanssa hyvää pataa ;)

Värivaihtoehtoja Stokkella on ihan kivasti ja päädyimme nättiin Black Melangeen eli harmaaseen. Beiget olisivat myös olleet tosi kauniit, kuten myös mustat olisivat olleet tyylikkäät, mutta harmaissa ei näy lika niin selvästi verrattuna beigeen ja toisaalta nämä eivät ehkä ole niin synkät, mitä taas mustat olisivat olleet. Harmaa koppa sopii myös hyvin itse runkoon.


Tässä siis näinkin lyhyt postaus (haha) uusista vaunuistamme - toivottavasti tämä auttaa jotakuta vaunuvalintaa tehdessä. Kun muutama kuukausi on kulunut, voin kirjoitella uudelleen käyttökokemuksia. Olenko edelleen sitä mieltä, että valitsimme oikein vai olenko tullut katumapäälle :)

Tässä vielä Stokken perusteellisen hyvä video, mistä näkee kaikki toiminnot kuvia paremmin.







21 kommenttia:

  1. Odotetaan esikoista ja olen tähän asti ajatellut, että otamme käyttöön 15.vuotta vanhat vaunut sukulaiselta. Tämä pisti asioita miettimään uudestaan. Kiitos tästä, oli hyvä postaus! Toisaalta voidaan kyllä ensimmäisen kanssa hyvin pärjätäkin niillä 15 vuotta vanhoilla vaunuilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että oli apua <3 Ja missään nimessä kenenkään ei tarvitse hommata uusia rattaita, mutta niin paljon niitä tulee käytettyä, että kannattaa pohtia sit viimeistään käyttövaiheessa vastaako ne omia tarpeita :) Väärät rattaat voi tehdä elämästä joko helpompaa tai vaikeampaa.. näin ainakin kuvittelen :)

      Poista
    2. Hienot vaunut olette valinneet. Nämä olivat meillä toinen vaihtoehto ja miehen ehdoton suosikki. Meilläkin lopulta ratkaisi vaunujen korkeus - nämä ovat tosiaan pitkän ihmisen vaunut, kun mun alle 170 cm varsi tuntui suorastaan pätkältä Stokkejen kanssa. Päädyttiin lopulta Bugaboo Buffaloihin. Kummatkin näistä vaikuttaa näpsäköiltä kaupunkivaunuilta ja tämän hetkisen käyttökokemuksen perusteella vaunujen ehdoton etu on, että kuppimaiseen ratasosaan voi laittaa jo melko pienen lapsen - meillä vaunukoppa ei ole herättänyt suurta ihastusta 7 viikkoisessa matkaajassa, joten kovasti odotellaan vaihtoa ratasosaan. Niin ja huh...vaunut ilman kääntyviä etupyöriä..ei näillä käsivarsilla.

      Poista
  2. Upeat, monitoimiset ja paras värivalinta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon myös näin :) Eiköhän näillä körötellä hyvin siellä teilläkin päin!

      Poista
  3. Nuo kuvathan on kuin jostain mainoksesta! Varsinkin tuo missä seisot kameraan päin hymyillen, toinen käsi rattailla.<3 Kuvaajalle terkkuja. :)
    Ihanaa, kun kävit. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos murmeli <3 Meillä oli hauskaa kuvailla, kun tuntui niin hassulle työnnellä tyhjiä rattaita ihmisten kulkiessa ohi :))) Kuvaaja alkaa olla jo aika hyvä tässä hommassa, vaikka kuvattava osaa olla melkoinen ohjeenantaja ;)
      Ihana oli poiketa <3

      Poista
  4. Meiltä löytyy nuo teilläkin yhtenä vaihtoehtona olleet Stokken Crusit ja olen ollut niihin tosi tyytyväinen - paitsi tosiaan pari kertaa talven aikana loskakelillä, jolloin etupyörät menivät totaalisesti jumiin! Siksi kallistuisin itsekin ehkä kuitenkin nyt tuohon Trailz-malliin, vaikka sen miinuksena onkin, että siihen ei ilmeisesti saa sisaristuinta kuten Cruseihin. Mutta niinhän se tosiaan on, että täydellisiä vaunuja ei ole, vaan valitsit minkä mallin vaan niin huomaat jossakin vaihessa, että joku tietty ominaisuus olis "kiva lisä" :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, Crusitkaan eivät siis pelitä ihan täysin talvella :( Saas nähdä miten näiden Trailzien kanssa käy vai onko talvi ja toimivat rattaat vaan haaveilua :) Onhan siinä oltava melkoinen peli, että jaksaa pyörittää tuolla parinkymmenen sentin hangessa mikä täältäkin löytyy heti, jos lunta sataa reilusti eikä aura käy samana päivänä ajelemassa.

      Tosiaan Trailzeihin ei taida saada sisarusistuinta, joten joutuu vaihtamaan vaunuja sitten, jos sellaista on tiedossa. Onneksi vaunut kehittyvät kokoajan ja kaikkea lisähärpäkettä saa ostettua, joilla voi paikkailla puutoksia. Suomen neljä vuodenaikaa taitaa olla tosin melko haasteellinen juttu! Onneksi se lumivaihe alkaa yleensä vasta jouluna ja kestää ehkä 3 kuukautta. Mukavaa päivää sinulle ja kiitos kommentista! :)

      Poista
  5. Mitkä ovat kokemuksenne vaunuista nyt, kun olette päässeet testaamaan vaunuja tositoimissa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä on mielestäni aika suppea kokemus, kun en ole hirveän paljon päässyt ulos tuon vauvan kanssa, tai sitten olen vaunutellut vaan niitä samoja reittejä :) Mutta hienosti on kulkenut eteenpäin ainakin hiekkatiellä ja asfaltilla. Pyöriin taidettiin laittaa vähän turhan paljon ilmaa sisään, kun täristää epätasaisella aika kovin, mutta eipä siitä menosta taida aivan tasaista saada. Tavaratilaa on riittävästi ja vaunut menee kasaan näppärästi. Ainoa miinus on ollut etupyörien huono kääntyvyys, jolta odotin kyllä paljon. Liikkeen täytyy olla aika iso, että pyörät eivät mene jumiin. En osaa sanoa voisiko asialle tehdä jotain, mutta se on vähän ärsyttänyt pienessä tilassa kulkiessa. Vielä on kaupunkiajoa niin vähän, että en osaa sanoa miten siellä toimivat ;)

      Poista
    2. Irrota eturenkaat ja öljyä (semmosta ovensaranaöljyä mitälie), pyörät ei käänny jos huonosti öljytty. Kannattaa myös sillon tällöin pestä runko ja renkaat ja öljytä! MeilläCrusit ja öljyän ehkä 3x vuodessa, aina kun tuntuu että etupyörien kääntyvyys heikkenee.

      Poista
    3. Kiitos vinkistä, miten ei tullut edes mieleen laittaa öljyä! Kokeilen ehdottomasti sillä nuo etupyörät on todella ärsyttävät :/

      Poista
  6. Moi!
    Ehdittekö käyttämään vaunuja nyt kun oli lunta? Meillä Crusit joissa etupyörät menivät jumiin heti ensi metreillä! Nyt mietin että ostaisiko tuon Trailzin rungon, siihen kun käyvät nuo Crusin istuimet... mutta jumittaako renkaat näissä sitten samalla tavalla.. lumi kun jäi aina tuohon etupöyrän pidikkeen ja renkaan väliin, ja näissä näyttää rengas olevan yhtä lähellä pidikettä kuin Cruseissakin.. Onko muuten olleet hyvät vaunut, voitko suositella? :)
    Terv. Jenni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ei valitettavasti ollut Helsingissä yhtään lunta ja kun kävimme sinä viikonloppuna Hämeessä (missä lunta oli), niin ei ehditty sielläkään vaunuttelemaan. Odotellaan siis talvikelejä vielä :) Onpa kurja, että pyörät meni heti jumiin! Se voi olla, että tuota on aika vaikea välttää, mutta toivo elää Trailzien suhteen :)
      Olen tykännyt tosi paljon vaunuista, jos etupyörien huonoa kääntyvyyttä ei ota huomioon. Tuossa yllä sainkin vinkin laittaa sinne hieman öljyä, josko se auttaisi kääntyvyyteen. Laitettiin myös aivan täyteen ilmaa, jolloin kääntyvyys vähän parani. Niillä on ollut tosi vaikea ajella pienessä tilassa esim. kaupassa tuon "vian" takia. Muuten kaikki on 10+! :)

      Poista
  7. Moikka! :)
    Joko nyt olisi antaa arviota siitä kuinka nämä toimivat lumisena talvena?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Postaus vielä odottaa tekijäänsä, mutta näin pikaisesti kirjoiteltuna ollaan kyllä tykätty vaunuista tosi paljon myös talviolosuhteissa :) Olen vaunutellut nyt tuoreessa hangessa (sillon kun oli niitä tosi lumisia päiviä) ja sulemmalla. Pyörät pyörii hyvin ja joka kerta olen päässyt eteenpäin, vaikka tietysti se vaatii enemmän käsivoimia, kuin sulalla kärryttely. Monet ovat valitelleet, miten vaunuista tulee "sukset", mutta tätä ilmiötä ei ole Trailzien kohdalla tapahtunut. Toki pyöriin kerääntyy lunta, mutta ne edelleen pyörivät kyllä hyvin. Liukkalla oli kyllä tosi liukasta mennä vaunujen kanssa ja mies innostui vähän sutittelemaan minun katsellessa kauhuissani vieressä... nastat voisi olla siis ihan kivat! :) Täällä kaupungissa lumi tosin sulaa niin nopeasti, että eihän niitä lumisia päiviä kovin montaa ollut, mut eipä tarvinut silloinkaan jäädä huonojen rattaiden vuoksi kotiin. Suosittelut siis Trailzille edelleen!

      Poista
    2. Hei kiitos paljon vastauksestasi! Tämä ratkaisi, eli ihanat trailzit kotiutuvat myös meille :)

      Poista
  8. Hei! Meille saapui juuri Trailzit ja nyt alkoi vaunuverhon pohdinta. Minkälainen vaunuverho teillä on ollut käytössä? Olin ajatellut ommella itse, mutta sopiiko vaunukoppaan aivan tavallisen mallinen vaunuverho, vaikka kuomun loppuosassa on leveä lippa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnittelut hyvistä vaunuista! :) Meillähän kävi vaunuverhon kanssa niin, etten koskaan löytänyt mieleistä kuosia ja huomasin, että kun kerran harsolla pärjää, niin sillä on sitten menty. Ei ehkä kaikkein kaunein ratkaisu, mutta sittemmin en ole asiaa mietiskellyt. Olisihan tuohon voinut toki ompeluttaa sopivan, jos kiva kangas löytyy, niin olisi vähän siistimpi. En siis varmaksi osaa sanoa tuleeko siitä lipasta ongelmia :( Toki sen saa myös pois/taitettua piiloon.

      Poista