Kesälomareissu Riikaan.

Vietimme tosiaan miehen kanssa miniloman Latviassa Riian kaupungissa, jossa kumpikaan meistä ei ollut aikaisemmin käynyt.
Tuttuun tapaamme huomattiin, että jälleen koko matkan suunnittelu oli jäänyt väliin muiden lomakiireiden vuoksi ja saavuimmekin lentokentälle autuaan tietämättöminä mitä edestämme löytyisi.

No, sen verran mies oli ehtinyt googlettaa, että tiesimme noin suurinpiirtein etäisyyden lentokentältä keskustaan ja itse olin lukenut, että takseihin ei välttämättä kannata sinisin silmin luottaa.
Kävelimme suoraan kentän ovista ulos ja heti normitaksien takaa löysimme ns. lentokenttätaksin (Airport Express / minibussi), joka vaikutti luotettavalta. Matka maksoi 3 latia / 5 euroa (kumpikin raha kelpasi) ja matka taittui nopeasti. Riiassa taksikuskit ilmeisesti ajavat jonkinlaisia aika-ajoja joka päivä..

Bussillakin olisi päässyt suhteellisen helposti keskustaan, mutta oma kyytimme vei suoraan hotellin ovelle, joten säästimme näin aikaa ja vaivaa, joka sopi hyvin nälkäisille reissaajille.

Nälästä puheen ollen. Saatuamme huoneen hotellistamme, suuntasimmekin heti hotellin ravintolaan syömään. Se olikin odotetusti reissumme kallein ruoka (Suomen hintatasoa), mutta aamulla syödyn kaurapuuron ja pienen lentokenttäsämpylän jälkeen maha kurni jo ankarasti.

Itse hotellista minulla ei ollut mitään tietoa sillä mies oli eräs päivä selaillut tarjontaa ja päättänyt ihan summamutikassa ottaa huoneen Radisson Blu:sta (sukulaisemme työskentelee ketjussa), joka osoittautuikin hyväksi valinnaksi sijaintinsa puolesta kuin myös ihan yleisfiiliksen myötäkin. Isossa neljän tähden hotellissa ei tarvinut miettiä turvallisuusasioita ja kaikki mitä pyysi, hoitui kyllä. Teen hotellista vielä erikseen postauksen, jotta saan vähän rajoitettua tämän postauksen pituutta ;)

Pian lounaan jälkeen suunnattiinkin heti kaupungille ja ajauduimme aika nopeasti kohti vanhaa kaupunkia. Osasin odottaa paljon vanhoja, värikkäitä rakennuksia, mutta juuri muusta minulla ei sitten tietoa ollutkaan.

Koska AirBaltic olisi veloittanut 60e normikokoisista matkalaukuista, olin sullonut kaikki matkatavarani mieheltä lainattuun pieneen kassiin, jonka maksimipaino sai olla 8kg kasseineen päivineen. Olin niin iloinen, kun onnistuin tässä ja vältyin melko suolaiselta laukkumaksulta. Kesällä tämä onnistuu hyvin, mutta talvella vaatteet kyllä painavat ja vievät tilaa paljon enemmän. Kahdeksan kilon painorajoituksesta huolimatta sain matkalle mukaan molemmat kamerani, joka olikin lopulta tosi hyvä juttu. Johtui se sitten omista ennakkoluuloistani tai ihan mistä tahansa, en tuntenut oloani erityisen turvalliseksi Riian kaduilla. Mietin monesti, että koin Kööpenhaminan yksin matkustaessani paljon turvallisemmaksi, kuin Riian kaupungin miehen kanssa. Ensimmäisellä kävelyreissulla minulla olikin Canonin järkkäri mukanani, mutta en tuntenut oloani mukavaksi sen kanssa. Siitä syystä suurin osa kuvista onkin otettu pikkuisella Olympuksella ja totuuden nimissä onhan sitä nyt paljon mukavampi kantaakin!

Turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa varmasti moni asia ja itse kun matkustan aika harvoin, aistit ovat ehkä vähän herkemmässä. Joku toinen on varmasti tuntenut olonsa ihan turvalliseksi Riiassakin :)

Nappasimme keskusta-alueen kartan mukaamme ja kävelimme ristiin rastiin vanhaakaupunkia, joka ihastuttikin kapeilla kaduillaan, putiikeillaan ja värikkäillä taloillaan. Sää oli varsinkin ensimmäisenä päivänä todella kuuma ja kaikkina muinakin päivinä päältäni löytyi hame, mekko tai shortsit. Kelit oli siis täydelliset, vaikka illaksi sitten viilenikin nopeasti.

Riian kadut olivat todella siistejä, vaikka suuri osa rakennuksista onkin vähän rempallaan. Puistot olivat aivan upeita kukkaistutuksineen, joissa ei ole selvästikään säästelty. Omaan silmääni näytti, että kukkiin oli panostettu paljon enemmän, kuin esim. Helsingissä ja toki lisäsiväthän ne aikalailla viihtyvyyttä ja yleistä kivaa ilmettä. Kukkia myös myytiin kaduilla avoimissa kukkaputiikeissa ja jo pienen ajan sisällä saattoi nähdä useita ihmisiä kantamassa näitä kukkia kotiin. Olispa meillä Suomessakin tällainen kukkakulttuuri ja vähän huokeammat hinnat!

Kaupungin halkova kanaali oli kuin piste iin päälle ja tästä syystä puistoissa olikin kiva välillä katsella elämää tai lepuutella kävelystä väsyneitä jalkoja. Puistoissa oli paljon myös aktiviteetteja esim. polkuveneilyä kanaalilla tai miniautoja lapsille.

Ravintoloita ei myöskään tarvitse Riiassa etsiä sillä niitä on ihan joka paikka täynnä. Silmiini sattui niin perinteistä kotiruokaa, sushia, hampparipaikkoja, kuin italialaistyyppistäkin naposteltavaa. Itse googletin nopeasti pari ruokapaikkaa, joita jollain tasolla oli netissä kehuttu, mutta menimme syömään myös sen mukaan mikä näytti kivalta.

Koska söimme pääasiassa keskustan alueella, oli hinnat myös sen mukaiset. Uskon, että kovin kauaksi ei tarvitse mennä, jotta hinnat jo alkaa laskea, mutta meille riitti se, että söimme monesti huomattavasti halvemmalla mitä Suomessa olisi ollut mahdollista. Itse tykkäsin ottaa ruuan kanssa viiniä ja mies olutta eikä hinta siltikään pompannut kovin korkealle, mutta emme myöskään syöneet ruokalistan kalleimpia annoksia. Tosin luin jostain nettioppaasta, että tietyissä ravintoloissa on oma puolensa paikallisille ja ulkomaalaisille, jolloin ruoka tulee kyllä samasta keittiöstä, mutta hinnat on eri. Asian todenperäisyydestä en tosin osaa sen tarkemmin sanoa..

Ensimmäisenä iltana kävimme vielä hotellilounaan lisäksi pizzalla Pomodoro-ravintolassa (Vecpilsctas iela 8a), joka olikin yleisilmeeltään todella mukavantuntuinen paikka. Söimme sisällä, koska ilta alkoi jo viiletä, mutta ulkona oli myös terassi, jossa olisi ollut varmasti kiva katsella katujen elämää samalla, kun herkutteli ruualla. Saimme hieman nyrpeän tarjoilijan itsellemme, mutta toinen vuorossa ollut tarjoilija oli aivan toista luokkaa. Palvelu oli siis vähän siitä kiinni kuka pöytääsi ruokaa kantoi :)

Seuraavina päivinä testasimme myös erään paikallisen suosittelemaa Lido-ravintolaa, jossa saa latvialaista ruokaa itsepalvelu periaatteella. Toisin sanoen kuljet tarjottimesi kanssa linjastoa pitkin ja samalla nappailet mukaasi ruoka-annoksia alkupaloista ja salaatista itse pääruokaan, jonka kokki sinulle antaa. Tämän lisäksi tarjolla on myös muutamia jälkiruokavaihtoehtoja ja lopulta maksat koko komeuden kassalla.
Paikka ei ollut mitenkään tajunnanräjäyttävä, mutta halusimme syödä jotain sellaista mitä mahdollisesti paikallisetkin syövät ja ravintola onkin hyvin suosittu niin turistien kuin paikallistenkin keskuudessa. Liha, jota molemmat valitsimme oli aivan älyttömän hyvänmakuista ja loppulasku yhteensä jotain 9 latia ennen ruokajuomia.
Lido-ravintoloita on ympäri kaupunkia, joten sellainen löytyy esimerkiksi osoitteista Tirgonu 6 (vanhakaupunki) sekä Elisabetes iela 65 (keskusta).

Poikkesimme myös Felicitassa (Skarnu street 22), jossa saimme reissun parasta palvelua. Ravintola jatkuu etuterassin lisäksi myös takapihalle ja valittiinkin se ruokailupaikaksi (kaksi kuvaa yllä). Ruokailun aikana ainakin 50 turistia pysähtyi kuvaamaan viehättävää sisäpihaa, joten ollaan varmasti nyt useissa valokuvakansioissa muistona ;)

Ihan Felicitan vierestä löytyvä Domini Canes (Skarnu street 18/20) sai meistä myöskin asiakkaita. Itse söin täällä parhaimman annokseni Riian reissulla (kanaa, kuva alla), mutta mies oli hieman pettynyt omaan loheensa. Ruoka oli aika suolatonta, mutta sitä saa onneksi lisättyä purkista. Sijainniltaan nämä kaksi viimeksi mainittua ovat keskeisellä paikalla vanhassakaupungissa ihan kirkon vieressä.

En huomannut menuissa minkäänlaisia "erityisruokavaliomerkintöjä", joten nappailin laktoosipillereitä vähän kokoajan. Tiedoksi muille herkkävatsaisille, jotka kuitenkin haluavat syödä mm. juustokakkuja ;)

Asia, joka ensin ihmetytti ja lopulta huvitti, oli paikallisten palvelu ja kohtelu asiakkaita kohtaan. Vasta myöhemmin luin, että tämä oli mainittu ihan jo matkaoppaassakin, joten se tuli itselleni vähän yllätyksenä. Voi sanoa, että yleisesti palvelu ja käytös ylipäätään oli Riiassa todella nuivaa. Tervehtiminen oli väkinäistä ja hymyily ei kuulunut ollenkaan tapoihin. Asiat hoidettiin muualle vilkuilemalla eikä mitään ylimääräistä small talkia harrastettu. Kuten sanoin, alussa tämä todella hämmensi ja ajateltiin, että aivan turha enää kutsua Suomea mörrimöykkyjen maaksi :D Lopulta vain nauroimme miehen kanssa koko touhulle ja asia jäi lähinnä huvittamaan. Kieltämättä jäin kuitenkin pohtimaan ovatko he aina sellaisia, siis myös toisiaan kohtaan, vai onko kaikki vain siitä kiinni mitä kieltä puhutaan?

Me ei miehen kanssa tehty lomallamme mitään kovin erikoista ja nautittiinkin vain uusista näkymistä ja päivistä ilman aikatauluja. Istuskeltiin paljon katukahviloissa ja etsittiin geokätköjä, joita en lopulta edes löytänyt, kun ei ollut nettiä käytettävissä ja muita keinoja en ole vielä opetellut. Jäi kyllä vähän harmittamaan, mutta tuleehan näitä ulkomaanreissuja vielä toivottavasti!

Koska aurinko paistoi lähes tauotta, ei tehnyt mieli mennä edes museoihin, emmekä taida niin kovia museoihmisiä edes ollakaan. Mutta kiertoajelulle sentään lähdettiin, joka olikin tosi hyvä vaihtoehto siinä vaiheessa, kun jalat on jo muussina kävelystä, mutta haluaa silti nähdä mahdollisimman paljon. Bussissa myös kuuli ja oppi uutta nähtävyyksistä ja paikoista ympäri kaupunkia. Sightseeing-ajeluja järjestää Riiassa useampi taho.

Yllä näkyvässä Pietarin kirkossa käytiin kurkkaamassa komeita maisemia kattojen yllä. Pääsylippu kirkkoon maksoi muutaman latin ja torniin matkustettiin hissillä. Samalla ihasteltiin hetki myös jonkin orkesterin kirkkoharjoituksia.

Kun olimme mielestämme jo nähneet tarpeeksi keskustaa ja vanhaakaupunkia, päätettiin käydä vielä Jurmalassa junalla. Sitä olikin moni meille suositellut!

Edestakainen junalippu maksoi yhdeltä hengeltä 1,95 latia ja matka kesti noin puolituntia.  Juna-asemat kuulutettiin ja aseman nimi ilmestyi myös junavaunun näytölle, joten siinä mielessä perille oli helppo löytää. Törmäsimme tosin suomalaisiin ja saatiin myös heiltä ohjeita, kun olivat käyneet aikaisemmin kyseisessä paikassa. Jurmalaan mennessä voi jäädä useammallakin asemalla pois kyydistä, koska rantaahan siellä riittää. Itse jäimme Majorissa, mutta hetkessä olimme jo kävelleet Dzintariin.

Hulppean pitkän rannan lisäksi Jurmalasta löytyy todella pitkä ostos- & ravintolakatu, joten nälkää ei tarvitse nähdä täälläkään. Hinnoissa saattaa olla hieman turistilisää, kuten asiaan kuuluu.

Itse emme Jurmalassa uineet, mutta kuten kuvasta näkyy, oli paikalla pari muuta uimaria! Täällä on siis helppoa viettää rento kesäpäivä ja latailla akkuja hiekalla makoillen ja väkijoukkoa seuraillen.

Ruokailujen päälle alkoi tietysti myös herkkuhammasta kolottaa ja siihen oli saatava apua! Onneksi Riiassa ymmärretään myös kakkujen päälle ja useimmissa ravintoloissa oli tarjolla ainakin juusto- tai suklaakakkua, tiramisua ja jäätelöä.
Sweetday Cafe (Tirgonu 9) oli jäänyt mieleeni netistä ja suuntasimme sinne viimeisenä päivänä. Tilasimme miehen kanssa ice coffeet sekä juustokakut, jotka katosivatkin nopeasti parempiin suihin. Palvelu oli täällä mukavaa ja mutkatonta. Korttia käyttäessä täytyy mennä sisälle maksamaan ja siellä muutaman sanan jutustellessani kahvilan tarjoilija kertoi, että kahvila on ollut paikallaan neljä vuotta ja toivotti meidät tervetulleeksi toistekin. Täysin erilainen sananvaihto siis täällä verrattuna moneen muuhun ravintolaan :)

Myös frozen jogurttia sai ympäri kaupunkia, jos haluaa hieman keveämmän vaihtoehdon ruuan päälle!

Shoppailua en päässyt suuremmin toteuttamaan, kun mies olisi itse joutunut vain odottelemaan ja pyörittelemään peukaloitaan ;) Käytiin kuitenkin vanhankaupungin hujakoilla sijaitsevassa ostoskeskuksessa Calerija Centrsissä, josta löytyikin mukavasti erilaisia liikkeitä ainakin neljässä kerroksessa. Sovitin useita Massimo Duttin mekkoja, mutta lopulta en kiikuttanut mitään kassalle. Harmi, että Massimolle pääsee niin harvoin! Ainoa ostokseni Riiassa olikin Stockalta hankkimani Vilan shortsit, joita en ehtinyt Suomen Vilasta hakea. Onneksi täällä koti-Suomessa odottelee mukavat ostokset = musta mötikkä punaisella renkaalla kotiutunee pian!

Alennusmyynnit olivat kyllä joka paikassa käynnissä Riiassakin ja varmasti sieltä löytyisi jotain mukavaa omaankin vaatekaappiin, vaikka heidän vaatemakunsa tuntuikin menevän hieman ristiin omani kanssa.
Naiset kuitenkin pukeutuvat Latviassa todella naisellisesti mekkoihin ja korkeisiin korkoihin. Erilaiset maximekot ja -hameet olivat suuressa osassa myös siellä katukuvaa katsellessa.

Yleisesti ottaen loma oli rentouttava ja oli aivan ihana päästä taas reissuun! Riiassa olimme miltei neljä kokonaista päivää, mutta meidän molempien mielestä viikonloppu riittäisi kaupunkiin tutustumiseen vallan hyvin, joten ei muuta kuin varailemaan tyttöjenreissua tai romanttista viikonloppua miehen kanssa! :)

1. Oih, nuo mustavalkokuvat ovat minusta ihastuttavia! Etenkin tuo kissa kuva on niin hirmuisen kaunis! :)

1. Kiitos! Kissoja muuten näkyikin aika paljon tuolla, jänskä juttu :)

2. Tosi kiva matkakertomus! Olen kerran aiemmin käynyt Riiassa ihan lyhyellä reissulla ja ihastuin kyllä kaupunkiin kovasti. :) Oliko hotellinne se Radisson Blu, jonka ylimmässä kerroksessa on se cocktailbaari?

1. Kiva, että pidit <3 Kesäisellä kelillä tuolla kyllä istuskeli mielellään kupposella ja seuraili ihmisiä & ihasteli rakennuksia! :) Meillä taisi olla se viereinen Radisson, ei kovin kaukana tuosta toisesta. Ainakin 4 Radissonia on Riiassa ilmeisesti :)

3. Voi miten ihania kuvia! Matkakuumeeni paheni vain entisestään, apua.

1. Voi kiitos <3 Se on muuten paha kuume ja yleensä aina yltyy juuri toisten kuvia katsellessa... tai sitten niitä omia vanhoja. Toivottavasti pääsisit pian reissunpäälle :)

4. Ihania kuvia ja takuuvarmasti rentouttava reissukin teillä takana :) Osaatko sanoa, mikä aiheutti turvattomuuden tunteesi? "Kyttäilivätkö" ihmiset perään, seurailivat?

1. Ainoastaan aamupalalle piti nousta, joten oli pakko laittaa herätys joka aamu, mutta sen jälkeenhän voi hyvin ottaakin jo torkut :D Oli kyllä rentouttavaa!
      Hmm, en oikein tiedä miksi se fiilis tuli. Ehkä jotenkin yhdistettynä siihen nuivaan asiakaspalveluun ja köyhyyteen, jota näki ympärillään jonkin verran ja sitten ne omat ennakkoluulot, kun kokoajan lukee kaikista taskuvarkaista ja korttien kopioinneista (siis myös Suomessa). Kolmantena päivänä kyllä relasin jo :D Mielestäni eivät kyllä mitenkään sen kummemmin katselleet, tai ihan niinkuin minäkin heitä, pukeutumista yms :) Asia oli varmasti vain minun omassa päässäni !

5. Ihania ja tunnelmallisia kuvia! Itse olin Riiassa muutama vuosi sitten pidennetyllä viikonlopulla. Jotenkin en vakuuttunut kaupungista, ehkä kuljin vain väärillä seuduilla?

Minulla oli myös tuolloin "turvaton" olo ja pidin laukkuani tiukasti silmieni alla koko ajan. Mitään ei onneksi käynyt, mutta parempi aina olla varovainen :)

1. Kiitos paljon Tiia! Jokaista kaupunkia voi tietty katsoa vähän eri silmin ja toisiin ne tekevät suuremman vaikutuksen kuin toisiin. Tietysti sekin vaikuttaa asiaan missä kulkee ja mitä kokee, mutta valitettavasti Riika ei ole omallakaan lempparilistallani siellä kärkipäässä, vaikka kiva loma olikin ja kauniit maisemat :) Taidan enemmän olla Italia tai Ranska-fani.. en tiedä, toisesta vasta vähän kokemusta ja toisesta vain kuvien kautta ;) Onko sinulla joku lempikaupunki Euroopassa?

Näin se on, parempi olla varovainen, kuin katua, vaikka joskus varovaisuuskaan ei auta. Eihän matkalla koskaan ole ihan sama fiilis, kuin kotona ja Helsingissäkin olen nykyään paljon varovaisempi, kuin 10 vuotta sitten. Naurattaa vieläkin miten baarissakin pystyi laukkunsa ja juomansa jättämään minne tahtoi..

6. Todella kauniita kuvia, jälleen kerran! Lomatunnelmat välittyivät kyllä myös tänne ruudun toiselle puolelle. :)

1. Hienoa, että välittyivät! Kiitos paljon Sarafina taas mukavasta kommentista <3

7. Kivoja kuvia. Oltiin joitakin vuosia sitten miehen kanssa Riikassa. Kiva kaupunki, mutta aivan totta että viikonloppu riittää hyvin kaupunkiin tutustumiseen.

1. Kiitos! :) Juu, ehkä ei osattu suunnata muualle, kuin vanhaakaupunkia kohti tai aivan keskustaa ympäri (+Jurmala), joten kaikki oli nopeasti nähty. Mut siinäpä loistava viikonloppukohde!

8. Kiva matkakertomus! Itsekin olen Riiassa ollut kaksi kertaa (yhteensä siis viikon verran) ja tuota kertomaasi turvattomuuden tunnetta ei minulla ollut siellä lainkaan. Tosin ekalla reissulla seurana ollut mieheni veljenvaimo koki välillä sellaista, mutta oletin sen johtuvan siitä, ettei hän ole kovin paljon reissannut missään. Tykkäsin kyllä kaupungista kovasti ja Jurmala on ehdottomasti ainakin käymisen arvoinen paikka.
    -Elina-

1. Heippa Elina! Niin, tässä sen näkee miten erilailla ihmiset fiilistelevät kaupunkia :) Kiva, että sinulla on tuommonen kokemus. Se ehkä pikkuisen pilaa omaa lomanviettoani, jos pitää erityisesti varoa jotain. Toisaalta jätän aina suuremmat arvotavarat kotiin, mutta kamera on pakko ottaa mukaan ja kun se on niin kovin rakas niin kai sen perään sitten katsoo tarkemmin ;)

9. Riika on kaunis kaupunki. Todella hienoja kuvia kaikki ja kiitos kun olet näitä näin ihanan paljon jakanut kanssamme. Olet taitava kuvaaja. :)

1. Voi kiitos paljon Bella <3 <3 Tuli vähän pitkä postaus, mutta joskus näinkin ;)

10. Ihania kuvia nuppu! Pitäisi kyllä itsekin mennä tutustumaan Riikaan lentokenttää pidemmälle joku kerta :D

1. Kiitos murunen <3 Mene ihmeessä, vaikka se lentokenttä oli kyllä ihan kiva ja siisti :D

11. Oi, että, vaikuttaa ihan sellaiselle paikalle, missä itse viihtyisin kovin mielelläni :) Täytynee sinne joskus päästä. Olisi niin paljon paikkoja, missä sitä haluaisin käydä!

1. Käy ihmeessä, kun Riika tuossa noin lähellä sijaitsee eikä kauhean pahaa lovea lompakkoonkaan tee :) Se on kyllä totta, että tämä elämä ei taida riittää kaikkien mahtavien paikkojen tutkimiseen!

12. Ihania kuvia! Millä kameralla kuvaat? :)

1. Kiitti Erika! :) Näistä suurin osa on otettu Olympuksen minijärkkärillä, E-PL3:lla. Siinä oli 45mm f/1.8 objektiivi. Muutamia kuvia otin myös isommalla järkkärillä eli Canonin 5D Mark II:lla :)

13. Hei! Kävimme mieheni kanssa Riikassa pari vuotta sitten, tuttuja maisemia paljon näissä kuvissa! Riikan vanha kaupunki on kaunis kesäaikaan, puistoineen kaikkineen :) Mutta vähän sellaista ristiriitaista fiilistä jäi itsellekin... Varsinkin, jos meni vanhan kaupungin ulkopuolelle, niin neuvostoaikojen tunnelma välittyi vahvasti rakennuksista ja ihmisistä. Tuli välillä sellainen olo, että paikalliset katsovat pahasti turisteja, jotka tulevat kaupunkiin kuluttamaan rahojaan. Jurmala puolestaan oli ihan kaunis paikka, mutta siellä oli todella paljon venäläisiä silloin ja vessat rannan läheisyydessä olivat aivan karmeassa kunnossa...

1. Heippa! Kiva, että tekin olette päässeet käymään tuolla! Oli se pitkään mielessä, mutta aina on tullut suunnattua hieman pidemmälle tai sitten ihan vain tuohon naapureihin. Tunnistan kyllä samoja ajatuksia, joista kirjoitit, vaikka en varsinaisesti ajatellutkaan, että paikalliset olisivat olleet meistä pahoillaan. Se tunnelma vain oli sellainen erilainen tuolla. Mutta lopulta olen ajatellut, että kaikenlaisia paikkoja on kiva nähdä ja jokaisen kokemuksen jälken on kokemusta rikkaampi :)

14. Upeita kuvia! Hääpäivämatkaa suunnittelen ja Riika on yksi vahva vaihtoehto. Kiitos tästä postauksesta!

1. Hyvä idea :) Siellä voisi varmasti hemmotella ja rentoutua vaikka kylpylässä tai mitä nyt ikinä keksittekään :) Tosi kiva, että postauksesta oli apua! Hyvää kevään odotusta <3